FAQ

Här kan du hitta svar på en rad av de vanligaste frågorna. Om du inte finner svar på din fråga, är du välkommen att skicka ett mejl till kundservice@lirumlarumleg.dk eller kontakta oss på tlf. 70 26 98 90

Vad är er leveranstid?
Beställningar lagda på vardagar före kl.12:00 skickas oftast samma dag. Beställningar lagda efter kl.12:00 på vardagar skickas följande vardag. Order lagda efter kl. 12:00 på en fredag och under helgen, skickas följande vardag.

Under perioder med reor kan extra leveranstid tillkomma för paket som skickas från vårt lager och paket för avhämtning på vårt lager. 

Vi skickar alltid ett mejl med spårningsnummer från det valda fraktföretaget när ditt paket har skickats, så att du kan följa det. Om du beställer varor som ska levereras med fraktfirma, kan det förekomma 1-3 dagars extra leveranstid. 

Har ni Click & Collect?
Ja, du kan själv hämta din order på vårt lager på Engholmvej 16, 3100 Hornbæk. Lägg ordern online och välj Click & Collect. Du får ett e-postmeddelande när ordern är klar för avhämtning. Blir din order lagd i vår utomhus paketskåp, kommer du att få en mejl med en pinkod och en streckkod som du behöver för att öppna skåpet, så att du kan hämta din order dygnet runt. 

Paket som inte ligger i vårt paketskåp kan hämtas under följande tider:

Måndag - Torsdag kl. 9:00 - 15:30
Fredag - 9:00 - 15:00

Kan jag få en present skickad direkt till mottagaren?
Vi skickar dagligen presenter direkt till mottagaren och du väljer bara den önskade leveransadressen. Vi slår in vackert för endast 15 kr per paket och glöm inte att du kan beställa en personlig hälsning på ett kort. Vi undviker att bifoga fakturan när vi ser att det är en personlig hälsning beställd på ett kort.

Slår ni in presenter?

Vi erbjuder fin och professionell presentinslagning med vårt exklusiva presentpapper och band för 10 kr per paket. Möbler och enstaka andra varor slås inte in på grund av storlek och vikt. 

Hur lång tid har jag på mig att returnera?

Vi erbjuder normalt 100 dagars retur/bytesrätt. Beställer du en present i god tid – är du välkommen att skriva i kommentarsfältet när du beställer, vilket datum presenten ska ges. Då får du 100 dagars retur/bytesrätt från det datumet. Du kan läsa mer om hur man returnerar här

Hur byter jag en vara jag själv har köpt?
Vi erbjuder inte byten, så om du önskar en annan vara måste du beställa den i en separat order. Här kan du läsa hur du returnerar Vi erbjuder inte byten, så om du önskar en annan vara måste du beställa den i en separat order. 

Hur byter jag en present jag har fått?
Vi erbjuder inte byten, så om du önskar en annan vara, måste du beställa den i en separat order. Därefter returnerar du presenten. Pengarna för presenten återbetalas till dig via din egen order. Om du inte önskar en annan vara, kan du antingen få ett tillgodokvitto eller pengarna återbetalas till köparens kort. Här kan du läsa hur du returnerar

Jag har inte fått en orderbekräftelse?
Orderbekräftelsen skickas till dig helt automatiskt efter din beställning, alltså bör den vara hos dig max 10 min. efter du har beställt. Särskilt om du har hotmail, gmail eller iCloud, så är spamfiltren starka och sorterar därför bort t.ex. en orderbekräftelse. Kontrollera därför ditt spamfilter/inkorg för oönskade mejl. Om du hittar det i skräpposten kan du högerklicka på vår e-postadress och lägga till oss i din adresslista, så ser du till att du också får besked om orderns sändning och din kvitto för ditt köp.

Hur får jag rabatt med Ældresagen?
Som medlem av Ældresagen kan du få rabatt när du handlar hos Lirum Larum Leg. För att få rabatten måste du hämta en rabattkod här. Därefter skriver du in rabattkoden i rabattkodenfältet när du går till kassan.

Kan jag spara varukorgen och göra fler köp senare?
Nej, varan är först reserverad när du går till kassan och betalar för den.

Jag har lagt en order för några timmar sedan, men har glömt en vara. Kan ni lägga till den till min order?
Ring till kundservice på tlf. 70269890, så ser vi hur långt vi har kommit med din order.

Kan jag få flera beställningar skickade tillsammans för att spara frakt?
Det är tyvärr inte möjligt att skicka två beställningar tillsammans.

Kan jag förboka eller reservera en slutsåld vara?
Vi har tyvärr inte möjlighet att erbjuda förbeställning eller reservation av en slutsåld vara.

Jag har fått en defekt vara. Vad gör jag?
Om du har haft otur och fått en defekt vara ber vi dig ta bilder av felet/skadan och eventuell skadat emballage och så snart som möjligt skapa ett reklamationsärende här app.claimlane.com/c/lirumlarumleg-dk 

Kan jag själv returnera varor på ert lager?
Du är välkommen att returnera direkt på vårt lager. Om du vill byta, måste du göra en onlinebeställning på de varor du önskar och välja Click & Collect. När du fått ett mejl om att ordern är klar för avhämtning kan du ta med den returnerade varan samt den ifyllda returformuläret.

Vi debiterar beloppet för den nya ordern och återbetalar beloppet för den returnerade varan 1-2 dagar efter mottagandet, förutom efter jul och/eller rea; där kan det ta 5-10 arbetsdagar

Har ni en fysisk butik där jag kan se varorna och köpa?
Vi har ingen fysisk butik, men vi erbjuder Click & Collect, så att du kan hämta din beställning på vårt lager i Hornbæk. 

Varför blir jag ombedd att ange mitt NemID/MitID?
Från 1 januari 2021 har det införts extra säkerhet vid kortbetalning på nätet. Den extra säkerheten är beslutad av EU:s andra Betalningstjänstdirektiv och den danska Lagen om betalningar. Syftet är att minska missbruk av betalningskort och därmed säkerställa dig bättre när du handlar på nätet.

Det innebär att alla köp måste godkännas med en av följande extra säkerhetsfaktorer:

Godkännande med NemID/MitID
Vi rekommenderar att du använder NemID och nyckelkort app. NemID nyckelbricka kan också användas. Pappernyckelkortet kan inte längre användas för köp på nätet.

SMS och lösenord
Det kommer fortfarande vara möjligt att godkänna köp med en engångskod via sms, men det kräver att du också anger ett lösenord som du skapar här

Tycker du att det är förvirrande, försök att titta här, där det finns en väldigt bra genomgång av hur du får det att fungera.

Beställning från institution/ kommun
Du gör en beställning via hemsidan på vanligt sätt. Institutionens EAN-nummer anges, när du fyller i kunduppgifterna. Därefter väljer du EAN-faktura som betalning. Den e-postadress, som anges på ordern ska vara institutionens e-postadress. Ni kommer inom några dagar att få en elektronisk faktura.

Hur betalar jag med presentkort?
Ditt presentkort har en kod som du anger i fältet "PRESENTKORT" på betalningssidan. Sedan dras automatiskt det belopp som ditt presentkort gäller.

Handel från icke-EU land

Om jag handlar från ett icke-EU land betalar jag inte dansk moms. Men det läggs på 25% moms på ordern, varför?
Systemet lägger alltid automatiskt på 25% moms. Detta belopp kommer att återbetalas efter att ordern har skickats. Du måste själv stå för att betala tull och moms när paketet hämtas hos GLS. Lirum Larum Leg har inget med detta att göra.

Säkerhet

Det är helt säkert att handla hos Lirum Larum Leg. Betalningen med kort sker via en säker sida, eftersom all kommunikation mellan vårt betalningssystem och kortinnehavaren sker via en krypterad SSL-förbindelse (Secure Socket Layer). 

Hittade du inte svar på din fråga, är du välkommen att kontakta oss på kundservice@lirumlarumleg.dk eller 70 26 98 90.