Villkor
Lirumlarumleg.dk ägs och drivs av Lirum Larum Leg ApS, CVR-nr. 33 76 28 28 (härefter kallat Lirumlarumleg.dk), Engholmvej 16, 3100 Hornbæk, Tel. 70 26 98 90, kundeservice@lirumlarumleg.dk
Dessa försäljnings- och leveransvillkor gäller för köp av varor på lirumlarumleg.dk för leverans i Danmark.
PRESENTINSLAGNING
Vid köp av presentinslagning upphör ångerrätten på inslagningen när gåvan är inslagen.
LEVERANSTID
Hos Lirum Larum Leg strävar vi efter en snabb leverans och skickar lagerprodukter inom 1-3 arbetsdagar, därefter är leveranstiden 3-10 arbetsdagar. Alla beställningar som beställs före kl. 12:00 på vardagar skickas vanligtvis samma dag. Beställningar som görs efter kl. 12:00 skickas nästkommande vardag. Observera att avvikelser i leveranstiden kan förekomma under hektiska perioder.
Om du behöver varorna till ett visst datum är du välkommen att skriva det under "kommentarer", så ska vi göra allt vi kan för att få dem fram till önskat datum. Observera att GLS inte levererar paket under helger och helgdagar.
Vi har alla varor i lager som du hittar på vår hemsida förutom vissa möbler som skickas direkt från vår leverantör vilket kan förlänga leveranstiden. Detta framgår av produktbeskrivningen under den valda produkten. Det kan hända att vissa varor på grund av lagerfel är slutsålda och det kommer att vara extra leveranstid. I så fall kommer vi att kontakta dig.
FRAKT & LEVERANS: Läs mer här
BESTÄLLNING & BETALNING
Observera att varan inte reserveras när du lägger den i korgen. Det kan därför hända att varan har blivit slutsåld när du kommer till kassan. För att garantera din beställning måste du slutföra beställningen.
Vi gör uppmärksam på att Lirum Larum Leg inte säljer varor med syfte att återförsäljas.
Betalningskort: Hos Lirum Larum Leg kan du betala med Dankort, Visa/Dankort, Forbrugsforeningen, eDankort, MasterCard, Maestro, Visa Electron och Mobilepay. Beloppet för varorna dras först, när varorna skickas från Lirum Larum Leg. Det kan endast dras det belopp du har angett eller mindre – och endast en gång, vi tar inte ut kortavgift.
Reservation av belopp
Betalar du med ett internationellt betalningskort, reserveras beloppet med detsamma. Pengarna reserveras på ditt kort eller konto tills:
1) Vi drar beloppet, när vi skickar varan, eller
2) pengarna släpps enligt överenskommelse med din kortutgivare.
Du kan läsa mer om reglerna för ditt specifika kort hos din kortutgivare.
Vi erbjuder användning av Forbrugsforeningskortet på följande villkor:
- Vid handel hos Lirum Larum Leg erhålls en rabatt på 5% av hela beloppet.
- Vid återbetalning av köpsbeloppet är det inte möjligt att få tillbaka det till eget bankkonto. Beloppet återbetalas alltid till det använda Forbrugsforeningskortet.
- Om du ger en gåva, betald med Forbrugsforeningskortet, är det inte möjligt för mottagaren att få återbetalning till eget bankkonto. Beloppet återförs antingen via Forbrugsforeningskortet som det betalades med eller ges ut som presentkort.
Du har också möjligheten att betala varorna över 24 månader. Betalningen sker via Viabill.
Vid köp med ViaBill kommer du först att mottaga dina varor. Därefter ska du betala din månadsavgift samma datum varje månad.
Betalar du inte i tid, kommer det att läggas en avgift. Om du ångrar ditt köp, upphör avtalet om betalning hos ViaBill.
Anyday-betalningsmöjlighet är tillgänglig för köp på 300,- DKK eller mer. När du väljer att betala med Anyday, drar vi den första betalningen när din vara skickas. Därefter betalar du en månadsavgift den sista vardagen i varje månad. Antalet månadsavgifter börjar från fyra månader, som är räntefria, och kan variera beroende på din valda betalningsplan. Betalningsplaner över fyra månader kan vara underkastade ränta. Storleken på varje avgift bestäms av din totala orderbelopp, din valda flexavgift och den specifika betalningsplan du har valt. Kom ihåg att om du betalar alla avbetalningar i tid inom den räntefria perioden, uppkommer inga räntor eller avgifter. Om du returnerar ditt köp, annulleras ditt avtal med Anyday automatiskt. Ytterligare detaljer och villkor för användning av Anyday kan hittas här: https://da.anyday.io/terms-conditions/shopper
Banköverföring från utlandet:
IBAN: DK 3268 130001113539
Swift: Sydbank SWIFT/BIC: SYBKDK22
Vid banköverföring är du inte skyddad av invändningsordningen.
FÖRSÄLJNING TILL INSTITUTIONER OCH KOMMUNER VIA EAN
Vänligen ange ert EAN nr. Ni kommer inom några dagar motta en elektronisk faktura. Den mailadress, som anges på beställningen, ska vara institutionens mailadress och inte en privat mailadress. Observera att det mesta av leksakerna vi säljer är gjorda för användning i privata hem, inte institutioner. Om ni har frågor om detta är ni välkomna att kontakta oss på 70 26 98 90 eller kundeservice@lirumlarumleg.dk
Leveranser till utlandet:
Vi skickar gärna ditt paket till utlandet. Fraktpriset är olika från land till land och kommer att framgå på hemsidan, efter att du har lagt varor i din korg, går mot betalning och är vid "leveransmetod".
Vårt erbjudande om fri frakt gäller INTE på order som skickas till utlandet. Vi skickar inte möbler m.m. som ska levereras med frakt till utlandet.
Alla försändelser till utlandet skickas med GLS och distribueras av de respektive samarbetspartnerna i de olika länderna. Paket till Grönland och Färöarna skickas med båt, om inte annat överenskommits.
Är du bosatt utanför EU, drar vårt butikssystem inte av dansk moms automatiskt. Beloppet kommer att återbetalas manuellt till det kort du har använt vid köpet. Det kommer att ske senast ett par arbetsdagar efter att ditt paket skickats. Om det i det valda mottagarlandet tas ut extra tull, moms och eventuellt lokala skatter, ska du stå för avräkningen för detta. Lirum Larum Leg har inget med det att göra.
Har du frågor om ovanstående är du välkommen att kontakta oss på kundeservice@lirumlarumleg.dk - så hjälper vi dig.
RABATTER till olika föreningar, samarbetspartner o.liknande ges endast på icke-nedsatta produkter.
ORDERBEKRÄFTELSE
Efter att du har beställt en vara hos oss får du ett kvitto på vårt mottagande av din beställning.
PRESENTINSLAGNING
Köper du leksaker el. annat som ska ges som present? Vi slår gärna in dina presenter fint och professionellt med vårt exklusiva presentpapper och band för 10 kr per paket. Denna tjänst kan väljas när du lägger varan i korgen. Möbler och vissa andra varor packas inte på grund av storlek och vikt.
Vid köp av presentinslagning upphör ångerrätten när tjänsten är fullgjord.
COPYRIGHT
Allt bild- och textmaterial på www.lirumlarumleg.dk är skyddat enligt upphovsrättslagen och får inte användas i strid med detta. Överträdelse härav kan medföra krav på domstolsföreläggande samt krav på ersättning, gottgörelse och skadestånd. Vidare förbehålls övriga rättigheter enligt annan relevant immaterialrätt samt rättigheter enligt marknadsföringslagen.
LAGVAL & JURISDIKTION
Köp av varor på Lirumlarumleg.dk lyder under dansk rätt. Varje tvist avgörs av de ordinarie danska domstolarna.
RECENSIONER AV PRODUKTER
Vi tar gärna emot recensioner av de varor vi säljer. Recensionen kan ges under produktbeskrivningen för den enskilda varan. Vi förbehåller oss dock rätten att radera en recension om varan inte är köpt hos Lirum Larum Leg.
FÖRSÄLJNING AV LIVSMEDELKONTAKTPRODUKTER
Lirum Larum Leg är registrerat hos Livsmedelsverket för försäljning av livsmedelskontaktprodukter. Se kontrollrapport här
ÅNGERRÄTT
När du handlar hos lirumlarumleg.dk har du normalt 100 dagars ångerrätt, där du kan meddela oss att du ångrar köpet och sedan returnera varan till oss.
Ångerrätten gäller från den dag du har mottagit varan. Om tidsfristen går ut på en helgdag el. lördag förlängs tidsfristen till följande vardag. Vid flera olika varor, som är beställda i en och samma order, men levereras enskilt, eller en vara som levereras i flera delar, gäller perioden från mottagandet av den sista varan eller delen. Du får efter mottagandet endast hantera varorna på ett sätt som gör det möjligt att fastställa varans art, egenskaper och funktioner. Observera att användning av varorna kan orsaka en värdeminskning.
För att ångerrätten ska kunna göras gällande måste du i ett klart och tydligt uttalande meddela oss detta senast 100 dagar efter att du har mottagit varan. Du kan använda vår eller skicka ett mail till kundeservice@lirumlarumleg.dk om du vill ångra ditt köp. Den är även bifogad när du mottar ordern från Lirum Larum Leg. Om du ångrar köpet ska varorna returneras till:
Lirum Larum Leg ApS, Engholmvej 16, 3100 Hornbæk, Mrk. Returvarer
Vid återlämnande ska du säkerställa att varorna är ordentligt förpackade. Dvs. varorna ska returneras i originalförpackning och därefter i ett skyddande emballage. Det rekommenderas inte att klistra adressetiketten direkt på varan eller den ursprungliga förpackningen, då detta eventuellt kan orsaka en värdeminskning av varan. Du ansvarar själv för paketet/varorna tills vi mottar den. Spara därför kvittot samt eventuellt spårningsnummer. Du ska själv betala kostnaderna vid återlämnande av varan när du ångrar ett köp. Du kan beställa en förbetald GLS returfrakt som kommer att avräknas dina returvaror. För möbler och annat stort gods som kräver hämtning på din adress kan Lirum Larum Leg beställa en returhämtning. Returfrakten kostar upp till 300 kr.
Du kan inte ångra dig genom att bara vägra ta emot varan utan samtidigt ge oss tydligt besked om detta.
Om en paket, utan att det beror på Lirum Larum Legs egna omständigheter, har kommit i retur, t.ex. för att du inte hämtat paketet i paketskåpet, och du fortfarande vill ha varan levererad, har Lirum Larum Leg rätt att ta ut kostnaden för återutskickning.
VIKTIGT
Du ska skicka varorna så snart som möjligt och inom 14 dagar efter att du har fått besked om ångerrätt. Observera! Vi tar inte emot paket skickade som postförskott.
Delvis ångerrätt vid ett köp
Hos Lirum Larum Leg har du möjlighet att ångra delar av ditt köp, även om de är köpta under en och samma beställning. Observera att du inte får tillbaka leveranskostnaderna om du ångrar en del av ditt köp.
Dokumentation för ditt köp
Du ombeds bifoga en kopia av orderbekräftelsen eller annan dokumentation för ditt köp. Dessutom underlättar det handläggningen om du bifogar en ifylld returformulär.
Återbetalning
Vi återbetalar det belopp du har betalat till oss vid köpet så snart som möjligt. Om varan är värdeminskad drar vi av det belopp du ansvarar för.
Vi återbetalar alla betalningar mottagna från dig, inklusive leveranskostnader, dock inte extra leveranskostnader i de fall där du har valt en annan leveransmetod än den billigaste standardleveransen som vi erbjuder, senast 14 dagar efter att vi har mottagit ditt meddelande om ånger.
Beloppet återbetalas alltid till samma betalningsmedel som du betalade köpet med. Om du till exempel har betalat med kort, återbetalas köpesumman till det betalningskort du använde vid köpet.
Vi kan hålla inne betalningen tills vi har mottagit varan, om inte du sänder oss bevis för att ha returnerat den.
NOTERA ANG. VARANS VÄRDE VID ÅNGERRÄTT
Du är endast ansvarig för eventuell värdeminskning av varans värde som orsakas av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art och egenskaper.
Om varan har testats utöver vad som beskrivs ovan, betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ånger av köpet endast får tillbaka en del eller inget av köpesumman, beroende på varans kommersiella värde, och i vissa fall kan det innebära att du endast kan få återbetalning för fraktkostnader. För att få hela köpesumman återbetald får du inte ha tagit varan i bruk, brutit plombering eller på annat sätt skadat den medan du hade ansvaret för den.
Reklamation - Om det är något fel på varan
Alla varor omfattas av köplagens regler om 24 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten innebär att du som kund kan klaga på fel och brister hos varan som uppstått inom 24 månader efter mottagandet.
Om din reklamation är berättigad innebär det att du antingen kan få varan reparerad, utbytt, pengar tillbaka eller ett prisavdrag, beroende på den konkreta situationen.
Reklamationsrätten täcker inte när fel, skador eller slitage uppstår på grund av felaktig användning, bristande underhåll eller vanligt slitage.
Du ska reklamera inom "rimlig tid" efter att du har upptäckt felet med varan. Om du reklamerar inom två månader efter att felet upptäckts kommer reklamationen alltid att vara inom rätt tid. Du kan reklamera genom att öppna ett reklamationsärende här app.claimlane.com/c/lirumlarumleg-dk
Beroende på den konkreta situationen kommer du att få vidare instruktioner. När du returnerar varan ombeds du att samtidigt så detaljerat som möjligt ange vad problemet är.
Om reklamationen är berättigad återbetalar vi självklart dina rimliga fraktkostnader för att skicka varan tillbaka till oss. I motsatt fall ska du själv stå för alla kostnader för transport, inklusive våra fraktkostnader för att returnera varan efter undersökning.
Glöm inte att alltid skicka varan i ordentligt emballage, och det rekommenderas att det inte märks eller sätts packtejp på själva varan eller dess ursprungliga emballage. Kom ihåg att få ett kvitto på sändningen. Du ansvarar själv för paketet/varorna tills vi mottar det. Spara därför kvittot inklusive uppgifter om fraktkostnader samt eventuellt spårningsnummer. Observera! Vi tar inte emot paket skickade som postförskott eller liknande.
Returadressen är: Lirum Larum Leg, Engholmvej 16, 3100 Hornbæk
Klagomöjligheter
Om du som konsument vill klaga över en vara, ska du kontakta kundeservice@lirumlarumleg.dk. Om det inte lyckas oss att hitta en lösning kan du skicka en klaga till:
Nævnenes Hus
Medlingsteamet för Konsumentklagor
Toldboden 2
8800 Viborg
Klagan ska skickas via Klageportalen för Nævnenes Hus. Medlingsteamet försöker lösa tvisten genom medling. Om det inte lyckas att hitta en lösning kan du ta ärendet till Konsumentklagenämnden.
Det är i princip en förutsättning för att klaga att varan eller tjänsten du vill klaga över har kostat minst 1.110 kr. För klagomål på kläder och skor ska priset som princip vara minst 720 kr. Beloppsgränserna kan ändras. Du ska betala en avgift för att få klagan behandlad.
Har du hemvist i ett annat EU-land än Danmark kan du klaga till EU-Kommissionens online klagomålportal här - http://ec.europa.eu/odr. Vid klagomål ska du ange vår mailadress kundeservice@lirumlarumleg.dk
Standardångerrättsformulär
(Detta formulär fylls i och returneras endast om ångerrätten görs gällande)
Till:
Lirum Larum Leg
Engholmvej 16
3100 Hornbæk
kundeservice@lirumlarumleg.dk
Jag meddelar härmed att jag önskar att göra ångerrätten gällande i anslutning till mitt köpavtal om följande varor/tjänster:
__________________________________________________________________________________
Beställt den: _______________________________ Mottaget den: _______________________________
Konsumentens namn: ______________________________________________________________________
Konsumentens adress: ___________________________________________________________________
Konsumentens underskrift: _____________________________________ Dato: _________________
(endast om formulärets innehåll meddelas på papper)
Villkoren är senast uppdaterade den 04.07.2024

